Längesedan en uppdatering kom...

Oj, oj. Nu var det väldigt längesedan som jag skrev något i bloggen, så nu är det hög tid för en uppdatering. Jag lovar att bättra mig!

Ja, var ska jag börja? Jag fortsätter att träna på för fullt och har hunnit med två dressyrtävlingar, så jag kan ju sammanfatta de lite :)

Bälinge 21 september:

Idag var det första tävlingen på mycket länge för Sorbits och mig, även Sandra+Lolisen skulle dit och rida samma klasser (LC:2+LB:0) Sandra hade sedan några dagar tidigare, lyckats skada sin stortå ordentligt så att nageln hade gått av (hon var tvungen att ha flip-flop i stallet på den foten, vilket hon fick höra mycket då hon hade lektioner ;) ).

Men envis och målinriktad som de flesta UPKare är så skulle hon prompt tävla iallafall! Så Sandras team bestod denna dag av hennes pappa som körde och höll i hästen, hennes kompis Michaela som skötte hela hästbiten och så var det lilla jag som fick äran att lasta djuret. Förklaringen till denna 'prinsessuppvaktning' var såklart risken att Sandra skulle bli trampad av en 600 kilos-häst, med en redan skadad tå inte lät så lockande... Så det fick bli team work denna dag!

Idag var allt omkring än helt täckt av dimma! Den lättade inte förrän runt 11-tiden så man kan ju undra hur bra domaren såg egentligen ;) När vi väl kom fram till tävlingsplatsen så visade det sig att de hade fått in många strykningar i LC:2an på morgonen. De la visserligen in en 10-paus, men den borde egentligen ha varit längre.

För mig och Sorbits, som efter alla strykningar (som ej fanns med på hemsidan) skulle starta ganska tidigt blev det lite bråttom och en något kortare framridning än vad jag hade tänkt från början, men det var bara att gilla läget och köra på :). Och min lilla buse Sorbits som inte hade tävlat på jättelänge då han varit konvalecent till och från under året, tyckte att det var riktigt kul att komma ut och visa upp sig igen! Dock var det lite vääl roligt då han var spänd och lite busig under hela ritten. Men jag var ändå nöjd med häst + ritt och de red ihop 60% som resulterade i en andraplats!!

Sandras och Lolas ritt började riktigt fint, men när det kom till galoppen tyckte Lola att dressyr var sagolikt kul och fyrade av en hel del glädjebocksprång med en förvånad Sandra på ryggen :) Vi som såg på tyckte att det var väldigt gulligt, då Lola ofta brukar hålla sig på mattan annars, men bocksprång får man tydligen inga +poäng för enligt domaren.. Så ekipaget slutade strax utanför placering.

LB:0- Jag och Sorbits startade allra först, på en gång efter ärevarvet och Sorbits hade då passat på att hitta ännu fler spännande saker att sätta fokus på, när han hade rusat fram med sin blå rosett.. Det gjorde att han var minst lika busig och tittig denna start, men lite mjukare i kroppen än innan. Det var många ökningar och upptagningar längs fyrkantspåret i detta program, så då gällde det fullt fokus och mjuka hästar för att få bra poäng. Men programmet gick bra och en mycket nöjd Sorbits spatserade stolt ut från banan med öronen spikade framåt. 190 p och 59% blev det. Kanske ingen höjdar% direkt, men med tanke på hans små bus och att han ibland var "okontaktbar" så var det ändå rätt bra :)

Precis efter så var det Sandra och Lola. Sandra som nu var lite revanchsugen red nu en jättefin runda! Och Lola hade, som tur var, fått bocka av sig i förra klassen, så nu var hon lugn, fin och stadig igen! En glad Sandra och programmet gav 189 p 58%! Både jag och Sandra höll sig i toppen ända till att sista ryttaren fick sin poäng, som var 2 ynka poäng mer än Sorbits och vi hamnade på en andra- resp. tredjeplats!! Inte mkt starter idag så runt 11-tiden rullade vi hem igen xD





Aros (på Jälla) 27 september:

Andra omgången av division III-dressyren var på Jälla, så lagom långt från UPK =) Idag hade jag Kalle med mig. Han var asfin och superduperladdad hela dagen (trots lång väntan mellan klasserna)!! Inför första klassen (LC:1) så kändes han väldigt taggad, spec i galoppen. Så eftersom han kan hitta på en del då han blir lite för busig på banan så såg jag till att verkligen galoppera runt mkt innan startsignal på banan, och göra flera fattningar så att han inte skulle tycka att det var någon big deal. Kalle gjorde allt perfekt i programmet, förutom en sak och det var den första fattningen... Kalle vet sen tidigare att första galoppen ALLTID kommer precis efter skritten, så när jag tog tyglarna efter den fria skritten så kände jag hur han började spänna bågen där under sadeln... Försökte med många halvhalter, men vid fattningen så gjorde han iaf den största "capriole" han någonsin presterat :P Jag brukar kalla hans busfattningar för caprioler eftersom det känns som om han hoppar rätt upp i luften och sparkar bakut för att sen sprätta iväg. Det var sååååå nära att jag flög av, jag hängde över halsen helt på snsiskan och det hade ju varit väldigt pinsamt att åka av under ett dressyrprogram! Nåväl, snabbt räta upp sig igen, i med fötterna i stigbyglarna, fatta galopp (som han nu gjorde snällt) och börja på galoppvolten och fokusera på resten av programmet, som gick jättefint!!! Så trots vår 2:a på fattningen så fick vi ändå ihop 66% och vann hela klassen :D Om vi hade fått en 7:a istället, som vi fick på den andra fattningen, så skulle vi fått resultatet 68-69%. Så tänk vad en miss i protokollet kan göra... Nåväl, asglad och klappar+äpplen till min duktiga lilla busehäst!

Lång väntan till andra klassen, lagklassen LB:1. I vanliga fall brukar Kalle bli seg, trött och less om han får vänta länge, men han var fortfarande lika pigg och på G som innan! Var tvungen att trava ca 5 varv på den stora utebanan för att han skulle varva ner lite ;)
Programmet gick riktigt bra och en av två galopplängningar funkade mitt nya trick! Dock avslöjar jag det inte här ;) Jag kan säga så mkt att Kalle byter galopp i stort sett på en gång då man galopperar snett igenom, pga att han är för lag för att vilja gå i förvänd frivilligt och bara korsar benen då istället. Men nu jäklar! Första gången vi får en 6a på en galopplängning :D Låter kanske inte så bra, men om man jämför med 3or och 4or så är det en stor förbättring! 64% blev det iaf och en ind. 7:eplats av över 40 starter! Laget kom på en delad 2a-plats med Aros. Vanligen så brukar man ju inte dela på lagplaceringar, men det fanns inget val nu, då resp. lags ryttarpoäng var exakt samma: Aros och UPK hade då en ryttare var med 183p, en ryttare var med 187p och en ryttare var med 191 p. Hur stor är chansen liksom??

Älskar min lilla Kalle så mkt, han är så bäst!! Nu har vi kvalat till A-finalen så det är så himla synd och tråkigt att jag inte får rida den ='( Här är lite bilder iaf. Alla bilder, även från Bälinge, finns i här.







Övrigt så skrev jag ett matteprov igår på nästan två kapitel (90 sidor) och satt å räknade hela dagen innan, i förrgår, från 9 på morgonen till 23 på kvällen, så idag var det skönt att sova ut lite.

Nu är Ormen på "träningsläger" i två månader. När han kommer tillbaka ska han vila för att sen börja jobbas med igen. Fick äntligen trimma hans man och öron så nu ser han ut som en ståtlig hopphäst istället för en äldre travarare med lång lång och sliten man (inget ont om travhästar, men det passar inte på ridhästar enligt mig!)

Tjao!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vart åker ormen?

Varför ska du inte vara med kalle på den där tävlingen?

2008-10-01 @ 17:30:01
Postat av: Jolin

Vad kul att det går bra för dig och hästarna :) !

2008-10-01 @ 20:20:14
URL: http://jolinm.blogspot.com
Postat av: Emilie Wass

Till Anonym:



Ormen åker till ett utbildningsställe där han ska bli ordentligt grundinriden, löshoppad och hanterad m.m. Tjejen som äger stället är otroligt duktig och har bl.a. ridit in hästar åt Rolf-Göran Bengtsson.

Jag får inte vara med i A-finalen eftersom den är på en lördag, och våra lektionshästar behövs på lördagar då de går lektioner hela dagarna. Och eftersom alla omgångarna har varit på just lördagar och inte söndagar så har vi fått "turas om" att åka och inte. TYvärr så blev det jag som inte fick rida finalen...



Till "Jolin"

Ja, det är riktigt kul att det går så bra! Speciellt när man lägger ner hela sin själ på hästarna och tävlandet så är det ju extra kul att få utdelning för det :) ett + i kanten är ju även att kunna vinna lokala tävlingar med en lektionshäst!



Tack för era kommentarer!

2008-10-02 @ 22:29:13
URL: http://www.freewebs.com/wassphoto
Postat av: Kim

Verkligen jätteduktig.




Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0